Rå, nænsom og sjov nævekamp - Kirsten Dahl, Aarhus Stiftstidende

Fem ud af seks stjerner

Teater O’s ”Knockout” er en skøn forestilling. En energiudladning fyldt med nuancer. Du behøver hverken at være boksefreak eller ’sportsidiot’ for at blive engageret. Eller for den sags skyld at være dreng eller at tilhøre forestillingens primære aldersgruppe, unge fra 10 år og opefter. Helt uundgåeligt drages man ind i det univers som Lars Dammark og Anders Valentinus Dam udfolder i den boksering, vi publikum sidder på alle fire sider af.

Med nærmest ingenting – jo fire tv-skærme anbragt i hvert sit hjørne og tre sorte affaldsspande – får de to spillere os lynhurtigt gjort interesserede i historien om den 13-årige Lasse, som mister sin storebror Mads. Begge brødre går til boksning, men for Mads stopper nævekampen brat, da han som 20-årig udstationeret soldat bliver dræbt i Afghanistan.

Tekst, iscenesættelse og skuespil går op i en vellykket helhed. En helhed som gør indtryk med en stor hudløshed, ganske meget sjov og fine tankevækkende problematikker.

Teksten får os til at lytte fordi den i et begavet miks af humor og alvor formår at kombinere den lille nære historie om Lasse med et kritisk blik på den krigs- og voldsfyldte storpolitiske virkelighed som omgiver ham. Lasses sorgbearbejdningsproces – med en mor der hele tiden bryder sammen i gråd og en far der forsvinder ud til amerikanerbilen i garagen – spindes sammen med nutidens terrorangreb og krige og med slavernes kulturhistorie. Mens boksetræningens tankesæt og discipliner sammen med en oprulning af Muhammed Alis biografi på flot vis er det sammenbindende kit.

Vi ryger helt ind under huden på Lasse takket være et vitalt samspil og en god vekslen mellem flere ting. Mellem billeder på tv-skærmene. Sej ung musik. En fintfølende og sammensat tekst med flere parallelle historier, som knyttes fint sammen. Og ikke mindst to dygtige unge spillere. Dammark og Valentinus Dam, som snart vælter sig rundt på scenen i nævekamp eller mavebøjningsøvelser, snart sidder lige så stille og flirter eller genfinder gamle venskaber, - alt efter hvilke rolle de spiller: Lasse, broderen Mads, deres boksertræner, boksertrænerens ungdomsven, en sød pige fra klassen eller andre.

Der er al grund til at glæde sig over at Filuren har inviteret Teater O indenfor med en forestilling som har en stærk og ung appel og som er flot på niveau med teatrets debutforestilling fra 2007 ”Europamesteren”, som blev nomineret til en Reumert i kategorien Årets Børneteaterforestilling.

Kirsten Dahl