Facetteret fodboldfight - af Kirsten Dahl, børneteateravisen.dk

Fem ud af seks stjerner.

Der er både fodboldrus, venskabsprøvelser og kulturhistorie i den dynamiske og tankevækkende 'Europamesteren'

Teater O og Nørregaards Teater: Europamesteren.  Forfatter: Lars Dammark & Anders Valentinus Dam. Scenografi: Anders Valentinus Dam. Instruktør: Hans Rønne. Konsulenter: Hans Nørregaard og Jacques Matthiessen. Medvirkende: Lars Dammark og Anders Valentinus Dam. Aldersgruppe: 11-99 år. Set i april 2007.

Fodboldfan eller ej, de unge suges ind i og løftes op af  'Europamesteren’, der er en samproduktion mellem Nørregaards Teater og Teater O.  God energi, ingen voksenkonstruerede teaterfinessefyldte barrierer plus en god historie med mange facetter - og vejen er banet for 'en drengeforestilling, hvor pigerne vil elske at kigge med!', som det nystartede Teater O så rigtigt udtrykker det.

Nok starter vi i et snævert fodbolddrenget univers i 1992, hvor Patrick og Karl, to 13-års drenge begejstret med både slagord, sange og bold i sejrsrus snakker om Danmarks sejr i Europamesterskabet i fodbold. Hele bagvæggen er et fastfrosset tv grafikbillede fra kampen. Og fra en fjernsynsskærm på scenen transmitteres klip fra flere af kampene før EM-finalen. Men hurtigt drejes fokus væk fra det fodboldsnævre og over på mellemmenneskelige relationer og værdier. Kulturelle forskelligheder; - Patrick er dansk og Karl er halv jugoslav. Og sågar over i et stykke kulturhistorie, fra tiden før jerntæppets og Berlin-murens fald. Alvorlige emner berøres uden at man går fra forestillingen med en tung fornemmelse. Tværtimod er det som om forestillingen lufter ud i og pumper ny ilt i krop og sind. I kroppen fordi Lars Dammark og Anders Valentinus Dam holder spildampen oppe med lige dele udadrettet dynamik og inderlighedstroværdigt nærvær.

I et univers med store grønne affaldsspande, en fodbold og tv-skærmen spoler de to spillere historien tilbage til dengang Karls far og mor mødte hinanden i Jugoslavien. Karls mor er som dansk sygeplejerske på charter tur i Jugoslavien, hvor hun møder Karls far som er bager og sælger brød til turisterne. Hverken dansk charterturisme eller jugoslavisk kultur bliver udstillet. At Karl og hans far får øgenavnet Lille Yoghurt og Yoghurt bliver humoristiske ingredienser i en berørende historie om hvad der kan ske når to kulturer bringes sammen i kærlighed og pludselig bliver ramt af at der opstår borgerkrig i den enes hjemland. Da borgerkrigen i Jugoslavien rykker familiært tæt på lægger det en absolut markant dæmper på Karls ellers så gemytligglade far. Pludselig er hans humør et helt andet. Lethed og latter forstummer.

Hormoner og kammeratskab
'Europamesteren' er også et møde med de hormoner der raser i pubertetsdrenge – et spil om kammeratskab og konkurrence. Et blik ind i en fodboldtræner-kultur, hvor holdets chancer for at rykke op går forud for spillernes dagligliv, og hvor kammerater bliver spillet ud imod hinanden i fodboldkampens navn.

Lars Dammark og Anders Valentinus Dam springer ud og ind af alle rollerne. Som Patrick og Karl hujer, jubler og synger de om fodbold for fuld udblæsning, og de får troværdig alvor frem, når venskabet slår revner. Men de spiller også troværdigt fodboldtræneren, pigen de er lun på og drengenes forældre. Især Karls far gør indtryk i Anders Valentinus Dams kærligt følsomme, men aldrig parodiske gestaltning.

”Europamesteren” fortæller med detaljer og nuancer en meget troværdig historie. En historie med opture, sejre, prøvelser og nedture. Spillets puls og musikalitet går rent ind. Det er en forestilling som publikum slet ikke kan lade være med at tale begejstret om 'efter tæppefald’.

Kisten Dahl